Wetenswaardigen

Wetenswaardigheden

Verkouden?

Wanneer je je al een tijdje niet lekker voelt en je merkt dat er een verkoudheid op de loer ligt, kan je gerust naar de sauna gaan. Het blijkt alleen wel dat de sluimerende snotterinfectie dan sneller doorbreekt dan wanneer je niet naar de sauna zou zijn gegaan. Gelukkig zul je dan snel opknappen en zit je niet nog een hele tijd met een ziekelijk gevoel te wachten op die doorbraak.

Je bloeddruk?

Je bloeddruk is tijdens de saunagang licht aan het schommelen. Tijdens de opwarmfase zal de bloeddruk iets kunnen dalen doordat de bloedvaten verwijden. Tijdens het afkoelen zal de bloeddruk weer wat toenemen. Als jezelf weet dat je een hoge bloeddruk hebt, wees dan voorzichtig bij de afkoeling!! Koel dan liever onder een lauwe douche af dan in het dompelbad te springen. Bij een lage bloeddruk zal je duizelig kunnen worden, vlekken voor de ogen kunnen krijgen of zelfs even wegvallen als je de warmte verlaat. Ga daarom eerst altijd even rustig onderin de saunacabine bijkomen met je benen naar beneden voordat je de cabine gaat verlaten.

Koorts?

Als je koorts hebt, is het niet verstandig om een saunacabine in te gaan. Je lichaamstemperatuur is dan al hoger dan normaal en zal in de saunacabine alleen nog maar verder omhoog gaan, wat absoluut niet gezond is.

Afvallen?

De kans is groot dat wanneer je gewicht gemeten wordt direct na het verlaten van de saunacabine een paar honderd gram lager ligt. Je bent een grote hoeveelheid vocht verloren wat je ook weer spoedig moet gaan aanvullen! Dus afvallen door naar de sauna te gaan is een fabeltje.....

Droog en stug haar?

Je haar zal na de sauna wat stug en droog kunnen aanvoelen. Door de droge warme lucht in de cabine, verliest je haar veel vocht. Om je haar weer glanzend en dansend te krijgen, is een vochtherstellende kuur een absolute aanrader.

Zomer?

Ja, lekker!! Heerlijk relaxen aan het zwembad, lekker afkoelen in het dompelbad of in de neveldouche en dan aan een rondje sauna beginnen. Ook in de zomer ligt er een griepje of verkoudheid op de loer en door tóch om de 14 dagen een saunarondje te pakken, blijf je die mooi de baas. En is het niet heerlijk om streeploos bruin te worden aan de kant van het zwembad?

Beautybehandelingen en/of massage?

Een perfecte combinatie. Doordat het lichaam al lekker is opgewarmd in de sauna, zijn de spieren en gewrichten niet meer zo stijf en stram. De masseuse zal daardoor optimaal de bloedsomloop stimuleren en totale ontspanning garanderen. Ook je huid zal soepel en zacht aanvoelen doordat de olie goed in de huid kan trekken, de poriën zijn immers open gaan staan door de warmte van de sauna.

Intelligentie?

Jazeker, je wordt slimmer! De sauna zorgt ervoor dat naast de neurotransmitters adrenaline en noradrenaline ook acetylcholine vrijkomt. Dit stofje verbetert de informatiestroom tussen de afzonderlijke zenuwcellen in je hersenen. Je geheugen wordt beter en je denkt sneller!

Huidaandoeningen?

Met huidproblemen kan de sauna zeer nuttige zijn. Doorbloeding en nierfunctie worden flink aan het werk gezet en het immuunsysteem wordt verstekt. Natuurlijk zal je niet genezen, maar als aanvullende therapie is het zeer aan te bevelen.

Zwangerschap?

Als je voor je zwangerschap al regelmatig gebruikt maakte van de sauna, kun je dat tijdens je ongecompliceerde zwangerschap rustig voortzetten. Een zwangerschap is geen ziekte en er is daarom ook geen enkele reden om niet meer naar de sauna te gaan. Je hardwerkende lichaam wordt verlicht van gespannen en verkrampte spieren door de warmte. Doordat de spieren van het geboortekanaal soepel en zacht worden, zal je bevalling ook prettiger kunnen verlopen. Vroeger baarden de vrouwen in het koude noorden hun kind zelfs in de sauna! Deze sauna werd natuurlijk wel iets minder heet gestookt als gebruikelijk. Vraag altijd even advies vooraf aan je begeleidende arts of verloskundig

Senioren?

Het maakt niet uit hoe oud je bent, de sauna is voor iedereen goed. Senioren die goed ter been zijn en zich fit voelen, zijn zeer gebaat bij de sauna. De ouderwordende huid en de strammer wordende gewrichten krijgen een heerlijke oppepper. Daarnaast heeft de sauna een sociale functie, je ontmoet veel mensen die allemaal dezelfde hobby hebben; een rondje sauna!

Het stoombad?

Tussen deze faciliteiten is een groot verschil van klimaat. In de saunacabine hangt een droge lucht met een lage luchtvochtigheid. De temperatuur in de saunacabine kan oplopen tot 100 graden. Doordat het lichaam goed kan transpireren in de droge lucht, kan je er ongeveer 10 à 15 minuten inblijven. In de stoomcabine hangt een dichte mist. Vaak zijn er essentiële oliën van dennen, eucalyptus of mint toegevoegd aan de mist voor een weldadige uitwerking op de luchtwegen. De temperatuur in de stoomcabine ligt rond de 50 graden. Doordat je lichaam door de hoge luchtvochtigheid niet kan afkoelen door te gaan zweten, zal je lichaam net zo goed opwarmen als in een saunacabine. Het is dan ook heel belangrijk dat je ook goed afkoelt na het stoombad.

Infrarood?

Een cabine met infrarood-lampen. In een infrarood-cabine wordt je lichaam verwarmd door de lampen die om je heen zijn gesitueerd, dus niet door een kachel. Infraroodstraling dringt diep in je lichaam, tot wel 4 cm! Door een diepe werking is de cabine uitermate geschikt voor de behandeling van stijve spieren, spierpijn en andere kwaaltjes die baat hebben bij warmte. De doorbloeding wordt verbetert en de zere plek zal ontspannen. Na het bezoek aan de infrarood cabine is het niet gewenst om te koelen met koud water. Door het samentrekken door de kou van de spieren, de huid en je bloedvatenstelsel zal de inwerking van de infrarood teniet gedaan worden. Een lauw/warme douche is voldoende. De infrarood-cabine is een uitstekende voorbereiding op een massage.

Stap 2: Douchen Stap 3: Warm Voetbad Stap 4: De Sauna Stap 5: Afkoelen Stap 6: Waarm Voetbad Stap 7: Rusten Stap 8: Tussendoor Stap 1: Intro